Første elektriske fly på besøg i Københavns Lufthavn
Elfly gav et kig ind i fremtiden for en indenrigs- og regionaltrafik med lavere klimapåvirkning.
En ny milepæl blev skrevet ind i Københavns Lufthavns 100-årige historie, da et elektrisk fly for første gang gæstede lufthavnen. Besøget blev markeret torsdag den 10. juli med et arrangement i den historiske Vilhelm Lauritzen Terminal, hvor blandt andre transportminister Thomas Danielsen deltog.
Flyet, en testudgave af ALIA CX300 fra amerikanske Beta Technologies, er på vej gennem Europa til Norge, hvor det skal indgå i testflyvninger med fragt mellem Bergen og Stavanger. Undervejs lagde det vejen forbi København for opladning og fremvisning.
"Det er ret stort, at vi får besøg af et el-fly for første gang i Københavns Lufthavn. Det er et kig ind i fremtiden, og et konkret eksempel på, at elektrisk luftfart ikke længere kun er noget, vi taler om. Det er noget, vi kan se, høre og sparke dæk på," siger Christian Poulsen, CEO i Københavns Lufthavn.
En teknologi under udvikling
Elektriske fly udleder hverken CO2 eller partikler under flyvning. Derfor kan de spille en rolle i omstilling til en luftfart med lavere klimapåvirkning. Primært på kortere ruter, som matcher elflyenes rækkevidde og kapacitet. Testflyet er konfigureret til fragt, men findes også i en version med plads til fem passagerer og en pilot.
"Der sker rigtig meget inden for udviklingen af elfly i øjeblikket. Endnu er elflyene små og kun til brug i test. Men inden 2030 ventes de første modeller at blive certificeret til passagerflyvninger," siger Christian Poulsen.
Der er et stort potentiale for elektriske fly på flere af Danmarks indenrigsruter. Desuden er der større elfly på vej med kapacitet til over 30 passagerer. Disse vil ikke blot kunne betjene indenrigsruter, men også forbindelser i Skandinavien – for eksempel mellem København og Göteborg.
Københavns Lufthavn gør klar til el
Københavns Lufthavn er i gang med at planlægge og investere i den nødvendige infrastruktur, herunder opladningsfaciliteter og tilpasning af standpladser, så nye teknologier som el, brint og fossilfrie brændstoffer kan integreres i driften.
"Som stor lufthavn skal vi være klar, lige så snart nye teknologier er modne. Både el, brint og fossilfri brændstoffer. Det kræver store investeringer og planlægning, og det er vi i gang med," siger Christian Poulsen.
Flyet forlod Københavns Lufthavn torsdag eftermiddag og fortsætter sin rejse mod Tyskland og videre til Norge.